Saturday 28 December 2013

Keluarga atau kerjaya?


Mana lebih penting? Kerjaya atau pun keluarga? Jika soalan ini dilontarkan pada saya, jawapannya kedua-duanya penting buat diri saya. Namun sebagai seorang isteri dan ibu, saya perlu lebihkan perhatian pada keluarga terutama anak-anak tanpa menjejaskan kerjaya. Pada saya, wanita yang bekerjaya perlu bijak membahagikan masa antara kerjaya dan juga keluarga.

Biasanya seboleh mungkin, saya akan menyiapkan semua tugasan di pejabat. Ketika di pejabat, tumpuan saya 100 peratus dengan kerja. Semua ini saya lakukan bagi mengelakkan saya membawa pulang kerja-kerja yang tidak siap balik ke rumah. Bagi saya, tidak adil jika saya ‘mencuri’ masa untuk bersama suami dan anak-anak.

Bukannya saya tidak pernah membawa kerja-kerja pejabat ‘balik ke rumah’ tetapi bila melihatkan wajah dua orang cahayamata, saya rasa bersalah. Adakalanya anak-anak duduk di sebelah saya, memandang saya menaip. Jujur…saya rasa cukup tidak selesa dengan situasi tersebut. Cepat saya menyudahkan kerja kerana mahu memberikan perhatian kepada anak-anak.

Sejak itu, saya akan pastikan, jika terpaksa menaip artikel di rumah (dalam keadaan tertentu), saya akan pastikan anak-anak saya sudah tidur. Sekurang-kurangnya saya tidak dihantui rasa bersalah. Biasanya saya akan bangun menaip di awal pagi. Ketika ini, anak-anak saya sedang lena diulit mimpi indah. Tidaklah rasa bersalah sangat…

Walaupun sedikit penat, tetapi kerja tetap kerja. Dan ia perlu dilaksanakan dengan penuh dedikasi. Saya sebenarnya amat berterima kasih dengan suami kerana dia banyak memahami kerjaya saya. Sejak dari mula berkahwin sehinggalah sudah punya anak dua, dia sentiasa memberikan galakan dan sokongan.

Saya akui bahawa bukan mudah untuk menjadi pekerja yang hebat tetapi dalam masa yang sama tidak mengabaikan keluarga. Maka sebab itulah stamina itu penting. Kesihatan perlu dijaga kerana bila tubuh sihat, barulah kita dapat menjadi pekerja dan ‘pengurus’ rumahtangga yang hebat.

Sokongan keluarga dan suami juga penting kerana kejayaan seorang wanita amat dipengaruhi dorongan daripada orang tersayang. Sebelum mengakhiri bicara, ingin saya berpesan. Jaga kesihatan dan amalkan gaya hidup sihat kerana tubuh yang sihat akan mencerminkan aura diri seseorang wanita.

No comments:

Post a Comment